- Tot infant a de poder tenir el seu propi pensament amb total llibertat per damunt de qualsevol altra cosa.
- Han de sentir-se lliures i poder exercir com a éssers dotats de capacitat d'acció.
- Han de gaudir de capacitats per créixer, formar-se, viure i actuar. És a dir, han de ser iguals en drets i oportunitats. D'aquesta manera podran trobar el seu propi equilibri i també amb els que l'envolten.
- Afavorir el procés d'autonomia dels infants.
Volem expossar un exemple d'una escola lliure que està ubicada a la Figuera de Samalús.
Són un grup de pares, mares i mestres que van començanr compartint inquietuds relacionades amb el món de la infància i la seva educació en el món d'avui, creant l'associació "Espai per als infants". És un espai on l'infant se sent acollit i estimat, on pot jugar o moure's en llibertat i on pot desvetllar els seus sentiments tot envoltat de natura.
S'alternen rítmicament les activitats de joc lliure, al interior hi ha l'exterior, artístiques (dibuix, pintura, modelatge,etc) cançons, danses i jocs de faldes, jardineria,etc. Se li ofereix a l'infant, doncs, possibilitats diverses per a la imitació significativa i el joc creatiu, que el mantingui en l'activitat central dels primers anys. S'atén a cada infant com a una persona individual en un moment evolutiu concret i amb unes necessitats específiques.
Concep l'educació com un art, no com una ciència, i vol afavorir un desenvolupament harmònic de l'ésser humà, posant atenció a tres aspectes fonamentals: pensament, sentiment i voluntat.
Els principis més importants són:
- La relació adult-infant: base de la relació educativa on l’infant percep l’amor càlid, la companyia i la comprensió del mestre. Això li dóna alhora protecció i llibertat. També, la relació mateixa entre els infants els ajuda a anar adquirint habilitats socials.
- El joc lliure, composat per:
- El moviment lliure, que desenvolupa l’habilitat, la perseverança, l’equilibri, la força, la concentració i la voluntat. Permet el propi aprenentatge per mitjà de l’exploració i el descobriment. És la base d’un pensament i una actuació autònoma i lliure.
- El joc imaginatiu o creatiu, que sosté el desenvolupament físic, emocional i social. Permet a l’infant de fer-se seu el món.
- La imitació de l’adult, capacitat pròpia de l’infant amb la qual vol aprendre a viure en el món. Els mestres tenen cura en els seus gestos, i en realitzar una activitat manual que tingui una significació ( el jardí, artístiques, artesanals). Els infants absorbeixen, no només la destressa en els gestos, sinó l’ambient de concentració, l’amor per la feina, pel material, la nostre determinació i la bellesa inherent a la feina.
- El ritme diari, alternant activitats d’expansió ( joc lliure), i de concentració (esmorzar, dinar). Això l’ajuda a adquirir els hàbits personals (ordre, neteja..) i socials (saber esperar).
- L’espai físic, els materials; estan pensats per a donar un ambient càlid i acollidor, com a prolongació de l’ambient familiar. Les joguines senzilles i poc definides, amb materials naturals i senzills, permeten desenvolupar la fantasia de l’infant.
- L’entorn integrat a la natura, permet el contacte directe amb el pas de les estacions, amb els elements bàsics (terra, aigua i aire), amb les plantes i els animals, i dóna possibilitats inesgotables de joc i moviment lliure, així com de descoberta i exploració.
- Les activitats artístiques, domestiques, artesanals. Tota activitat externa, amb els dits, suposa sempre una activitat mental interna.
- Els contes de fades, afavoreixen el desenvolupament del llenguatge i la imaginació i també històries simples.
- Alimentació, completa, ecològica, elaborada d’una manera simple, amb productes de la temporada, locals i del propi hort.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada