dijous, 22 d’octubre del 2009

Què és això de l'escola lliure?

Al començar aquesta tasca, ens preguntàvem què podia ser una escola lliure, si només consistiría en què els infants féssin el que volguéssin sense tenir cap referència o tot el contrari.


Desprès de fullejar i mirar moltes pàgines relacionades amb aquets tema, podem dir que en una escola lliure el que es persegueix és:
  • Tot infant a de poder tenir el seu propi pensament amb total llibertat per damunt de qualsevol altra cosa.

  • Han de sentir-se lliures i poder exercir com a éssers dotats de capacitat d'acció.

  • Han de gaudir de capacitats per créixer, formar-se, viure i actuar. És a dir, han de ser iguals en drets i oportunitats. D'aquesta manera podran trobar el seu propi equilibri i també amb els que l'envolten.
  • Afavorir el procés d'autonomia dels infants.

Volem expossar un exemple d'una escola lliure que està ubicada a la Figuera de Samalús.


Són un grup de pares, mares i mestres que van començanr compartint inquietuds relacionades amb el món de la infància i la seva educació en el món d'avui, creant l'associació "Espai per als infants". És un espai on l'infant se sent acollit i estimat, on pot jugar o moure's en llibertat i on pot desvetllar els seus sentiments tot envoltat de natura.

S'alternen rítmicament les activitats de joc lliure, al interior hi ha l'exterior, artístiques (dibuix, pintura, modelatge,etc) cançons, danses i jocs de faldes, jardineria,etc. Se li ofereix a l'infant, doncs, possibilitats diverses per a la imitació significativa i el joc creatiu, que el mantingui en l'activitat central dels primers anys. S'atén a cada infant com a una persona individual en un moment evolutiu concret i amb unes necessitats específiques.


Concep l'educació com un art, no com una ciència, i vol afavorir un desenvolupament harmònic de l'ésser humà, posant atenció a tres aspectes fonamentals: pensament, sentiment i voluntat.

Els principis més importants són:

  • La relació adult-infant: base de la relació educativa on l’infant percep l’amor càlid, la companyia i la comprensió del mestre. Això li dóna alhora protecció i llibertat. També, la relació mateixa entre els infants els ajuda a anar adquirint habilitats socials.

  • El joc lliure, composat per:
    - El moviment lliure, que desenvolupa l’habilitat, la perseverança, l’equilibri, la força, la concentració i la voluntat. Permet el propi aprenentatge per mitjà de l’exploració i el descobriment. És la base d’un pensament i una actuació autònoma i lliure.
    - El joc imaginatiu o creatiu, que sosté el desenvolupament físic, emocional i social. Permet a l’infant de fer-se seu el món.
    - La imitació de l’adult, capacitat pròpia de l’infant amb la qual vol aprendre a viure en el món. Els mestres tenen cura en els seus gestos, i en realitzar una activitat manual que tingui una significació ( el jardí, artístiques, artesanals). Els infants absorbeixen, no només la destressa en els gestos, sinó l’ambient de concentració, l’amor per la feina, pel material, la nostre determinació i la bellesa inherent a la feina.
    - El ritme diari, alternant activitats d’expansió ( joc lliure), i de concentració (esmorzar, dinar). Això l’ajuda a adquirir els hàbits personals (ordre, neteja..) i socials (saber esperar).
    - L’espai físic, els materials; estan pensats per a donar un ambient càlid i acollidor, com a prolongació de l’ambient familiar. Les joguines senzilles i poc definides, amb materials naturals i senzills, permeten desenvolupar la fantasia de l’infant.
    - L’entorn integrat a la natura, permet el contacte directe amb el pas de les estacions, amb els elements bàsics (terra, aigua i aire), amb les plantes i els animals, i dóna possibilitats inesgotables de joc i moviment lliure, així com de descoberta i exploració.
    - Les activitats artístiques, domestiques, artesanals. Tota activitat externa, amb els dits, suposa sempre una activitat mental interna.
    - Els contes de fades, afavoreixen el desenvolupament del llenguatge i la imaginació i també històries simples.
    - Alimentació, completa, ecològica, elaborada d’una manera simple, amb productes de la temporada, locals i del propi hort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada